Co jsou to ultralehká letadla
Během 70. a 80. let stoupal celosvětově zájem veřejnosti o létání. Reakcí na tuto poptávku byl vznik malých letadel, pro které se vžilo označení ultralehká letadla (ultralighty, ULL). Limity pro maximální váhu a rychlost UL letadel se v každé zemi liší. Mezi země s nejpřísnějšími pravidly patří Velká Británie, Švédsko a Německo. Naopak téměř bez pravidel pro ultralehké létání jsou Francie a USA. V České republice je maximální povolená vzletová hmotnost MTOW 450 kilogramů (472,5 kg pokud je letoun vybaven záchranným systémem případně kategorie ELSA až 600kg MTOW). Tyto rozdíly mezi předpisy jsou v současné době největší překážku pro obchod s ultralighty a s jejich mezistátními lety, ale věříme, že se tyto zákony změní a ujednotí v rámci celé EU a Schengenského prostoru. Ve vyspělých státech západního světa tvoří ultralehká letadla významnou část flotily civilních letadel. V České republice má ultralehké létání velkou tradici. Máme jedny z nejlepších pilotů ultralightů a česká ultralehká letadla patří mezi světovou špičku.
Vybavení ultralehkých letadel dnes
Nové modely ultralehkých letadelna kterých létají letecké školy mají dnes ve svém kokpitu tu nejmodernější avioniku, která se s přehledem vyrovná leteckým přístrojům ve větších letadlech. Na přístrojové desce můžete najít jak klasické budíky tak i moderní digitální multifunkční obrazovky. Zatahovací podvozek, záchranný padákový systém nebo autopilot se taktéž stávají běžnou nabídkou volitelné výbavy ultralehkých letadel. Vestavěná nebo přenosnáletecká gps navigace s kvalitními a aktualizovanými leteckými mapami pro lety za VFR je neocenitelným pomocníkem při orientaci v neznámém prostředí a proto létání kvalitními letadly, od prověřených výrobců s pravidelnými servisními prohlídkami, je bezpečné.
Výhody ultralehkého létání
Další nespornou výhodou ultralehkých letadel je i nižší pořizovací cena oproti letadlům vyšší kategorie pro pilotní licence PPL. Od toho se odvíjí i nižší cena při pronájmu v leteckých klubech a půjčovnách a to kolikrát i o 50%. Dalších úspor během provozu letadla dosáhneme díky nižší spotřebě paliva oproti větším strojům. Ultralehká letadla mívají spotřebu běžného benzinu natural 95 okolo 10 - 15 litrů na jednu letovou hodinu a podle objemu palivových nádrží i s doletem až 2.000 km. Vše záleží na způsobu letu a typu použitého motoru. Při letech na mezinárodní letiště určitě oceníte nízké přistávací poplatky. V dnešní době se komfort pro pilota a pasažéra v ultralehkých letadlech nachází na úrovni větších letadel, a to vše při výrazně levnějších nákladech, které jsme vyjmenovali výše.
Ultralehká letadla s příďovým podvozkem
Nová ultralehká letadla se vyznačují základním typem moderního příďového brzděného podvozku s řiditelným předním příďovým kolem. Většina novodobých výrobců tuto technologii podvozků využívá. Výhoda oproti podvozkům ostruhového typu je pohodlnější pojíždění, vzlety i přistání, kdy dosedáte na přistávací dráhu na zadní nosná kola a po usazení držíte příď letadla ještě chvíli ve vzduchu, než ladně dopadne na dráhu i pomocné příďové kolo letadla, které je ve většině případů odpruženo v rámci usazení ke konstrukci letadla. Snažte se s letadlem příďového podvozku přistávat vždy na zadní nosná kola. Příďové kolo není koncipováno, aby neslo primárně 1/3 kinetické a potenciální energie a pamatujte na to, že je vždy pouze jako pomocné. Stejně jako když přistávají velká dopravní letadla. Snažte se nepřistávat na všechny 3 kola současně - při vyšší přistávací rychlosti a špatném manévru hrozí ulomení příďového kola vč. nosné vzpěry. Tato situace nenastává často, ale dlouhodobé výrazné působení nese sebou negativní vliv. Dávejte si na to pozor a zbytečně nezatěžujte Vaše letadlo. V případě, že si plánujete koupit nové nebo i z části olétané ultralehké letadlo, tak určitě volte primárně letadlo příďového typu. Doporučujeme pro bezpečnější a pohodlnější létání.
Ultralehká letadla s ostruhovým podvozkem
Letadla s ostruhovým podvozkem byly vynalezeny a používány již v době světových válek. Jedná se o letadlo, kdy přední podvozková kola jsou nosná a na opačném konci letadla je buď ostruha nebo ostruhové pomocné kolo. Pokud se usadíte do letadla s ostruhovým podvozkem, tak celé letadlo je jako nakloněná rovina směrem nahoru se špatným výhledem z kokpitu. Při pojíždění je zhoršený výhled a mnohdy musíte pojíždět letadlem do oblouku. Start letadla s ostruhovým podvozkem je úplně obrácený, oproti startu letedla s příďovým podvozkem. Jakmile se dostanete do vzletové rychlosti, musíte potlačit Váš knipl letounu a nejdříve odlehčit zadní ostruhu. To znamená, že přední část letadla naklopíte směrem k zemi a musíte si dávat veliký pozor, abyste se nedotkli vrtulí o rozjezdovou dráhu. Poté jak dosáhnete vzletovou rychlost, knipl zvednete a odpoutáte se od země. Při horizontálním letu a režimech letu se letadlo s ostruhovým podvozkem chová stejně jako s příďovým podvozkem. Při přistání je opět nutné dbát na rychlost letu, aby přední nosná kola vždy dopadla na přistávací dráhu jako první a ostruhové kolo působilo jako pomocné. S těmito letadly se setkáte hlavně při návštěvě malých letišť nebo s domácí výrobou. Tento typ letadel při výcviku ani seznamovacích letech nepoužíváme.
Úřady spravující dohled nad ultralehkými letadly (ultralajty)
V České republice provádí dohled nad provozem ultralehkých letadel a uděluje typové certifikáty pro jejich provoz Letecká amatérská asociace ČR (LAA ČR), která je též vlivným členem EMF, a která k tomu byla pověřena Ministerstvem dopravy a spojů ČR v souladu s ustanovením 81 odst. 2) zákona o civilním letectví č. 49/1997 Sb. LAA ČR na základě vyhlášky Ministerstva dopravy a spojů č. 108/1997 Sb.