Často kladené otázky zájemců o ultralehké létání a výcvik pilotů. Vy se ptáte, my odpovídáme na Vaše dotazy.




Otázky a odpovědi v rámci ultralehkého létání a výcviku pilotů

Vaše dotazy, příspěvky a komentáře z oblasti nejen UL ultralehkého létání.

Zde naleznete některé odpovědi na Vaše otázky co Vás zajímají. Případně cokoliv se chcete zeptat, můžete nás kontaktovat na email s Vaším dotazem a odpověď v co nejbližší době uveřejníme na těchto stránkách. Email pro zodpovězení Vašeho dotazu naleznete v sekci "Kontakty".


Časté dotazy k výcviku pilotů

Dobrý den, chci se zeptat jestli potřebuji k získání pilotního průkazu ovládat angličtinu, případně do jaké míry.

Odpověď : K získání pilotního průkazu na ultralehká letadla nepotřebujete angličtinu vůbec ovládat. Pro lety v ČR a SR Vám postačuje čeština. Samozřejmě se časem můžete zdokonalit v letecké ICAO angličtině, složit zkoušku na úřadu civilního letectvi (ÚCL) min. ve stupni level 4 a poté létat i do zahraničí. Rozhodně doporučuji nejdříve létat u nás případně na Slovensko a postupně se zdokonalovat a poznávát především blízké okolí letiště. Rozhodně neriskujte, získávejte zkušenosti postupně.


Je mi 15 let a chtěl bych se stát pilotem letadla, je to možné ?

Odpověď : Ano, od věku 15 let se můžete zapsat do kurzu výcviku pilota na UL letadla. Po dovršení 16 let věku Vám pilotní průkaz může být vystaven, ale pouze se souhlasem Vašich rodičů či zákonných zástupců.


Je možné mít během seznamovacího letu mezipřistání?

Odpověď : Je to možné i během seznamovacího letu, vždy záleží na rozhodnutí intstruktora, který se s Vámi předem dohodne případně domluví přímo za letu. Lze využít i jiných větších letišť nebo také travnatých či betonových nouzových drah, kterých je na Moravě velká spousta.


Chtěl by jsem se stát žákem UL výcviku a zajímala by mě jedna věc. Musím výcvik zdárně dokončit za nějakou určenou dobu nebo je délka výcviku "neomezená"?

Odpověď : Velká spousta žáků pilotů výcvik dokončí, buď dříve nebo později nicméně nic Vás neomezuje ani nezavazuje výcvik dokončit, vždy s tím můžete přestat s jakýchkoliv Vaši důvodů. Délka výcviku není nijak omezená.


V letectví moc žen a dívek není, jaký máte názor na to jak je ženské pohlaví vnímano v rámci letectví. Je to vůbec vhodné? Hodně se o tuto problematiku zajímám.

Odpověď : Velice zajímavá otázka, děkujeme za ni. V letectví opravdu mnoho žen není, nicméně je nutné podotknout, že opravdový zájemce o létaní a obzvláště ženy tento fakt vnimají úplně jinak. Jsou všímavé, učenlivé a především pečlivé a toto je posouvá na příčku, kdy se z nich stanou pilotky každým coulem. Pokud o létání máte zájem, není nic jednoduššího než nás kontaktovat.


Časté dotazy k výcviku pilotů

Dá se letecký výcvik přerušit tak, aby jsem nepřišel o nalétané hodiny? Třeba i na pár měsíců či dokonce let.

Odpověď : Ano, pilotní výcvik můžete kdykoliv přerušit. Odlétané hodiny Vám zapisuje letecký instruktor do Vašeho osobní listu pilota, tudíž o ně nepřijdete, nicméně přijdete po delší době o návýky a režimy, které bude nutno znovu natrénovat a osvojit si opět pilotáž.


Po absolvování kurzu plánuji letadlo používat na malé výlety jen v blízkém okolí letiště. Můžu si hned po absolvování výcviku přibrat na cestu s sebou pasažéra (manželku, děti)?

Odpověď : Ihned po absolvování výcvik není možné na palubu UL letadla přibírat jakékoliv další osoby vyjma osob, kteří vlastní pilotní průkaz na ultralehká letadla ULLa a mají nalétáno více než 50 hodin. Pilotem se stáváte až po odlétaných min. 50 hodinách. Poté můžete na palubu brát kamarády, přátele, manželku a i děti.


Jak je to s doletem ultralehkých letadel? Je povolené s nimi létat do zahraničí?

Odpověď : Dolet UL letadel se liší podle objemu nádrže. Letadla tovární výroby mají nádrže od 50 až i do 120 litrů. Spotřeba paliva se také liší, pohybuje se od 11-16 litrů na letovou hodinu, nicméně průměrným letadlem bez tankování paliva odletíte cca 600 km. Jsou i letadla s doletem 1500-2000km. Do zahraničí můžete také letát, ale mimo ČR a SR musíte zvládat leteckou angličtinu.


Blízko naší chalupy na Vysočině je malé letiště patřící místnímu aeroklubu. Můžu zde v budoucnu jako držitel pilotní licence přistávat nebo se musím stát členem aeroklubu?

Odpověď : Samozřejmě můžete. Vyloženě není nutné se stát členem jakéhokliv aeroklubu. Letadlo si můžete pronajímat a dle pravidel letiště i na něm přistávat. Vše záleží na Vás a provozovateli letiště, případného aeroklubu.


Mohu si jako čerstvý absolvent kurzu pronajmout UL letoun v letecké půjčovně? Nebo je potřeba mít nalétaný minimální počet hodin, např. 80?

Odpověď : Letadlo si můžete půjčit v jakékoliv půjčovně letadel za předpokladu, že jste splnil všechny podmínky dané půjčovny a máte nalétáno min. 50 hodin včetně zákonného pojištění pilota UL letadel. Zde je nutno podotknout, že je nutné si na jiný typ letadla udělat přeškolení v případě, že změníte typ UL letadla.


Časté dotazy k výcviku pilotů

S pilotní licencí v kapse můžu pilotovat všechny typy ul letadel?

Odpověď : Ano v zásadě můžete, ale je vždy nutné při změně letadla absolvovat tzv. přeškolení na typ. Min. doba přeškolení je stanovena osnovou na 2 hodiny a 15 min. letu jak s instruktorem tak poté i v sólo letu. Bez tohoto přeškolení není možné létat na jiném typu UL letadla.


Už jako pilot by jsem chtěl jednou naučit ovládat ul letadlo i svého syna? Potřebuji k tomu zvláštní povolení?

Odpověď : Povolení je samozřejmě nutné. V tomto případě se musíte přihlásit na kurz leteckého instruktora ULLa. Požadavky na pilota s platnou licencí je minimální nálet 100 hodin a z toho 75 hodin jako velitel letadla, minimální věk žadatele musí být min. 18 let a musí absolvovat přeškolení min. na 3 typy ultralehkých letadel. Bez platné licence Pilot-Instruktor nelze provádět žádný výcvik.


Jaký je minimální věk pro spolucestujícího?

Odpověď : Minimální věk spolucestujícího není nijak omezen. Rozhodnutí a posouzení situace je v pravomoci pilota, velitele letu.


Dá se s UL letadlem létat i v noci?

Odpověď : Ultralehká letadla jsou primárně koncipovány na VFR lety - tedy za světla a ideální viditelnosti, takže létání v noci není možné.


Chci létat na mezinárodním letišti jako na své domovské základně. Co k tomu ještě potřebuji?

Odpověď : Aby jste mohl létat na mezinárodním letišti s řízeným provozem v CTR je nutné absolvovat kvalifikaci ŘL VFR - Řízené lety VFR. Tuto kvalifikaci Vám zajistíme, jakmile se stanete pilotem UL letadla. Bez této kvalifikace není možný let ani průlet řízenými okrsky CTR.


Jak mohu platit za takový kurz, je nutné si nejříve naspořit větší částku a poté z toho čerpat?

Odpověď : Pilotní výcvik, kurz, není ani možné zaplatit předem. Nikdo Vám nemůže slíbit kolik hodin letů a výuky budete potřebovat. Vše je zcela individuální. Pokud Vám někdo slibuje, že z Vás udělá pilota za fixní částku, tak mu absolutně nevěřte, není to možné. U nás můžete za pilotní výcvik platit ve dvou splátkách v rámci minimálního náletu 20 hodin.


Časté dotazy k výcviku pilotů

Mohu létat nad mraky s ultralehkým letadlem ?

Odpověď : Nad mraky můžete létat při splnění meteorologických podmínek do výšky FL 095, což je 9500 stop cca necelé 3km nad zemí. Oblačnost nesmí být více než 4/8 oblohy a povolené lety jsou : pod i nad mrakem si nechejte rozestup 300 metrů, ve vertikální poloze poloze vůči zemi. V horizontální poloze dodržujte rozestup min. 1500m. Nikdy nelétejte do mraků a bouřkové oblačnosti !!!


Jak je to s poplatky jak na mezinárodních letištích tak na malých travnatých v rámci aeroklubů ? Kolik se platí za přistání a odlet?

Odpověď : Přistávací poplatky na letištích s řízeným provozem platit musíte. U UL letadel se to pohybuje v desetikorunových částkach v případě, že si letadlo půjčíte nebo jej hangárujete na domacím letišti. V Brně na Tuřanech je to 60,-Kč za přistání a vzlet. Většina ostatních menších letišť jsou bez poplatku. To je jedna z výhod ultralehkého létání.


Nikdy jsem neletěla v UL letadle, ale strašně mě to láká, je možné, že bych se i pozvracela ?

Odpověď : Pokud jste nikdy neletěla, tak nemůžete vědět, jak to na Vás bude působit. Obecně jsem se s tím ještě nesetkal a ba naopak v příznivých podmínkách je létání velice příjemné.


Na vašich stránkách jsem se dočetl, že podmínkou pro absolvování pilotního kurzu je úspěšně projít lékařskou prohlídkou. Protože už od dětství nosím brýle, zajímalo by mě, zda mi to neublíží při prohlídce u leteckého lékaře.

Odpověď : Píšete správně. K získání pilotního průkazu, potažmo se přihlásit na výcvik pilota ultralehkých letadel je nutné projít lékařskou prohlídkou. Pokud nosíte dioptrické brýle, tak do 3 dioptrií není žádný problém touto prohlídkou projít. Ovšem vše zaleží na lékaři, který Vám dá svolení i s vyššími dioptriemi, který prozkoumá Vaši oční vadu a poté rozhodne. Není se čeho obávat.


Jsem jako pilot povinen po nějaké době absolvovat přezkoušení ? Nebo má pilotní průkaz neomezenou platnost ?

Odpověď : Před vypršením platnosti Vašeho pilotního průkazu a požádáním o jeho prodloužení je nutné absolvovat lékařskou prohlídku určeným leteckým lékařem a za období platnosti Vašeho průkazu jste povinnem minimálně nalétat 5 letových hodin jako velitel letu. Pokud létáte sporadicky, doporučujeme absolvovat kondiční lety s instruktorem. Pozn. Nezapomeňte se podivat na platnost Vašeho průkazu radiotelefonisty, která je 5 let. Případně si ji prodloužit. Jinak jdete na zkoušku znovu.

Pilotem vrtulníku na zkoušku

Pilotem vrtulníku na zkoušku

Vyzkoušejte si let vrtulníkem

Exkluzivní dárek a zážitek pro všechny, kteří chtějí zažít něco netradičního, nasednout do vrtulníku a odletět si dle své představy na svá oblíbená místa. Navíc si vyzkoušíte jak se takový vrtulník pilotuje. Na vlastní kůži zažijete - pilotem vrtulníku.

Objednat let vrtulníkem

Pilotem letadla na zkoušku

Pilotem letadla na zkoušku

Darujte let sportovním letadlem

Chcete si vyzkoušet let sportovním letadlem nebo věnovat svým blízkým dárkový poukaz na pilotem letadla na zkoušku? Jsme tu pro Vás, abychom Vás vzali letadlem do oblak s odletem z mezinárodního letiště Brno Tuřany.

Objednat let letadlem

Brno, Jihlava, Kroměříž, Ostrava, Zábřeh

Letecký mini kurz pro veřejnost na mezinárodním letišti Brno Tuřany a Ostrava Mošnov, Jihlava, Kroměříž, Zábřeh u Hlučína

Letecký zážitek na celý život

Nově jsme pro Vás připravili Letecký mini kurz určený jak pro širokou veřejnost tak pro fandy do létání. Naučíte se základy teorie a praktické pilotáže letounu přímo na mezinárodním letišti.

Nově jako 1. v ČR nabízíme i HD video letecký záznam ze 3 sportovních kamer. Takže Vám neunikne žádný záběr.

Objednat letecký kurz

Romantický noční let nad Brnem

Noční vyhlídkový let

Vyhlídkové noční létání z Brna

Vyzkoušejte si krásy nočního létání, kdy zažijete neopakovatelný romantický zážitek

Objednat noční let nad Brnem

Adrenalinové akrobatické lety

Akrobatické lety - Zlín 142

Akrobatický let letadlem Zlín 142

Akrobatické lety jsou skvělým dárkem pro všechny milovníky adrenalinu. Zkušený pilot s Vámi bude provádět různé akrobatické kousky, během kterých se svět kolem Vás promění v rozmazanou šmouhu. Zjistěte hranice svých možností během vývrtek a pádů při letecké akrobacii.

Objednat leteckou akrobacii

Tandemový seskok

Tandemové seskoky a paragliding

Pro fandy a nadšence nabízíme také tandemové seskoky padákem a paragliding po celé ČR.